Surówka z buraków z sosem koperkowym

Przed Wami dwa buraki: prawdziwy, warzywny z rodziny szarłatowatych czy tam komosowatych i drugi z rodziny „burakowych zawstydzonych twarzy”. Dopiero po 2(!) latach witarianizmu doceniłam surówki. Dopiero w czasie tej zimy doceniłam buraki, marchewkę, kapustę kiszoną, pietruszkę, cebulę i tak dalej i tak dalej. Wstyd? Lepiej późno niż wcale.

Mam czasem takie dni, że nie przepadam za charakterystycznym smakiem buraka i wtedy kombinuję. Z tej kombinacji powstała:

surówka z buraków i jabłek z sosem koperkowo-czosnkowym na bazie pestek słonecznika.

Uf, długa nazwa ale każdy składnik ma znaczenie.

Składniki:

  • buraki 3 średnie sztuki (po obraniu około 400g)
  • jabłka 2 sztuki (po wycięciu gniazd nasiennych około 400g)
  • pestki słonecznika 100g
  • czosnek 7 małych ząbków
  • oliwa z oliwek 2 łyżki
  • ocet jabłkowy 6 łyżek
  • koperek (w moim przypadku mrożony z letnich zapasów)
  • sól
  • pieprz
  • woda

Przygotowanie surówki zaczynamy od zrobienia sosu. Pestki słonecznika mielimy w młynku lub w blenderze. Następnie dodajemy do nich oliwę z oliwek, ocet jabłkowy, koperek, sól, pieprz oraz czosnek.

1

Całość blendujemy. Aby uzyskać mniej gęstą konsystencję dodajemy około 1/5 szklanki wody. Jeżeli czosnek wyciskamy przez praskę, wszystkie składniki można wymieszać, pomijając blendowanie.

2

Sos wstawiamy do lodówki i zabieramy się za buraki i jabłka. Obieramy buraki, usuwamy gniazda nasienne w jabłkach.

3

Tarkujemy wszystko na tarce o grubych oczkach. Prościzna. Zastanawiamy się czym odmyjemy dłonie a następnie do buraków i jabłek dodajemy sos. Mieszamy, próbujemy, zapominamy o różowych dłoniach i jemy.

4

Smacznego!

7 uwag do wpisu “Surówka z buraków z sosem koperkowym

  1. Kocham buraki! 🙂 Lubię jeszcze takie proste połączenie jak burak+marchew+jabłko, wszystko starte i przyprawione. A Twój przepis robię dzisiaj na kolację! 🙂

    Polubienie

  2. świetna surówka! zwykle do przepisów z sieci podchodzę nieufnie, co chwilę próbuję i dosmaczam po swojemu, ale dzisiaj, jako, że szczękę miałam znieczuloną po dentyście postanowiłam zaufać (choć ręka mi zadrżała przy tych sześciu łyżkach octu) i ku mej wielkiej radości surówka wyszła idealnie 🙂 Tylko płatki drożdżowe dorzuciłam na koniec, bo jestem uzależniona (używasz?). Blender z końcówką S daje radę z burakami, nie trzeba farbować łapek na różowo. Tak się cieszę, że tu trafiłam! pierwszy surowy blog, na którym lista potrzebnych produktów nie wybiega daleko poza zasięg mojej spiżarki. Tak trzymaj! jutro robię kiszoną z pieczarkami 😉

    Polubienie

    1. Bardzo się cieszę, że smakowała 🙂 Moje serce rośnie gdy czytam takie rzeczy.
      Nigdy nie jadłam płatków drożdżowych, jeszcze do niedawna nie miałam o nich pojęcia ale od jakiegoś czasu często je widzę w przepisach na sery z orzechów. I trochę kuszą 🙂
      W mojej posiadanie wszedł robot kuchenny, więc już nie muszę męczyć się z tarką ale nadal zostaje kwestia obierania buraków 😉
      Nie mam zaufania do mojego blendera jeżeli chodzi o warzywa, które w standardzie ścieram na tarce – kiedyś nie poradził sobie z chrzanem i odechciało mi się eksperymentów.
      Zapraszam częściej 🙂 Czekam na opinię na temat drugiej surówki 🙂

      Polubienie

      1. Dzień dobry 🙂 spróbowałam kiszonej – bardzo ciekawa odsłona królowej polskich surówek.Sos słonecznikowy tym razem jakby majonezowy…znów na początku bałam się trochę tych pieczarek, i znów niepotrzebnie. Obrane ze skórki są całkiem bezpieczne. I pachną lasem 🙂 Dzięki! muszę spróbować Twoich słodkości!

        Polubienie

      2. Dzień dobry 🙂 uwielbiam kapustę kiszoną i na początku jadłam ją w czystej postaci z cebulką i odrobiną jakiegoś oleju. Później zaczęłam kombinować chcąc odtworzyć farsz do pierogów na surowo i wyszło mi właśnie coś takiego.
        Chociaż przyznaję, że nigdy nie obieram pieczarek a jem je często, również w połączeniu, na przykład z ogórkiem i awokado. Również polecam 🙂
        Próbuj i wydawaj opinie – bardzo miło mi się je czyta 🙂

        Polubienie

Skomentuj

